Fördriver tiden med bakning! :)

Hejsan! ♥
 
Hur är det med er?! Mig mig är det bara bra förutom att jag tycker söndagar är så tråkiga och långsamma och det gör inte saken bättre att Andreas jobbar eftermiddag, så jag man får helt enkelt göra det bästa utav situationen så jag fördriver minsann tiden med att baka lite grann. Både Andreas och jag fyller år inom några månader och ja det är ju jul snart också, så att ha lite hembakat i frysen är ju aldrig fel! :)
 
Så jag inhandlade lite saker till baket innan Andreas åkte till jobbet och satte igång så fort han åkt till jobbet, provar ett nytt recept som jag hittade på igår när jag läste runt bland lite bloggar faktiskt och som jag var tvungen att prova och det är ett recept på kanelbullesockerkaka, enkelt och smidigt om man inte orkar stå och baka bullar och vänta på att det ska jäsa och sen kavlas och knådas! ;)
 
Vill ni prova baka kanelbullesockerkaka, har ni receptet här! :)
 
Enkel kanelbulle/sockerkaka

175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

 

Fyllning:
1 dl strösocker och 3 msk kanel

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader
Rör smör och socker mjukt och luftigt.  
Blanda sedan ner äggen ett och ett, och därefter gräddfilen.
Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål.  
Blanda sedan med resten av smeten.
Blanda samman socker och kanel till fyllningen.
Smöra och bröa en sockerkaksform.

 

Häll i hälften av smeten, strö sedan över hälften av kanelsockret. 
Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker.  
Dutta till sist över 2 msk smör.

Grädda kakan i 45-60 min. 
Testa med en sticka om den är färdig.

 

Lycka till! :)

 

Ska fortsätta med mitt bakande nu och har ni tur så kanske det kommer upp någon bild på det som bakats idag, vir får väl se! :) Hoppas ni har en bra söndag! ♥

 
 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: